
Zastanawiasz się nad zakupem smartfonu od Apple, ale nie wiesz jaki iPhone wybrać lub gdzie tanio kupić iPhone’a? iPhone’a można zakupić na wiele sposobów. Mnogość dystrybutorów, cen, modeli i ich wersji pamięci powodują, że trudno o pewność, czy upatrzony model jest tym, czego szukasz. W tym poradniku pokażemy na co zwrócić uwagę przy wyborze modelu iPhone’a.
1. Model
W pierwszej kolejności warto zastanowić się nad wyborem konkretnego modelu. Jest to bardzo ważne zarówno ze względu na aktualizacje systemu iOS jak i ilość dostępnej pamięci wewnętrznej.
Zakup starych generacji iPhone’ów takich jak iPhone 5, 5C czy 5S może się wydawać atrakcyjny ze względu na niską cenę.
Są to jednak już przestarzałe konstrukcje z niewielką ilością pamięci wewnętrznej (zwłaszcza generacje 5 i 5C) oraz pozbawione obecnie wsparcia w postaci aktualizacji systemu operacyjnego iOS.
Dodatkowo, starsze generacje iPhone’ów nie posiadają wielu udogodnień, w które są wyposażone nowsze generacje smartfonów Apple.
Więc który iPhone wybrać? W tej chwili, czyli w roku 2019 najstarszym iPhonem, który w ogóle warto brać pod uwagę jest iPhone 6S zaprezentowany pod koniec 2015 roku.
W modelu tym można jeszcze zaktualizować system operacyjny. Dodatkowo wyposażony jest w podzespoły z młodszego o rok modeli iPhone SE. A w przeciwieństwie do SE, ma także funkcję 3D Touch wykrywającą siłę nacisku na ekran, szybszy czytnik linii papilarnych i lepszy przedni aparat.
Jednak wyboru iPhone’a SE nie należy z góry odrzucać. Model ten miał swoją premierę w 2016 roku, co oznacza możliwość aktualizacji iOS. Drobne braki funkcjonalności opisane powyżej nadrabia niewielkim (zaledwie 4 cale!) ekranem. W czasach, gdy coraz trudniej o poręczny, kompaktowy smartfon jest to cecha warta uwagi.
Oczywiście nowsze generacje iPhone’ów (od iPhone 7) są tym bardziej warte polecenia.
2. Nowy czy używany
Rozważania na temat tego, czy bardziej korzystny jest zakup nowego czy używanego modelu tracą sens przy zasobności portfela. Bez wątpienia za zakupem używanego modelu stoi cena. Z kolei fabrycznie zafoliowane pudełko z iPhonem daje dodatkowe korzyści.
Każdy iPhone posiada 12-miesięczną gwarancję producenta czyli Apple. Jej okres rozpoczyna się w momencie pierwszego włączenia smartfonu.
Na portalach aukcyjnych znaleźć można wiele używanych iPhone’ów, których okres gwarancyjny jest nieznany. Sprzedawca może nie pamiętać kiedy pierwszy raz włączył smartfon lub zwyczajnie kłamać.
By mieć pewność co do okresu gwarancyjnego używanego iPhone’a warto poprosić sprzedającego o podanie numeru seryjnego iPhone’a i wpisać go na oficjalnej stronie Apple: https://checkcoverage.apple.com/pl/pl/;jsessionid=m4HyXtWQMlVDxYxlBvhTQgV66LkfkLqPHNBC6lzvYH1znZFKnV3t!-1137412105
W iPhone numer seryjny można znaleźć w smartfonie przechodząc kolejno przez Ustawienia > Ogólne > To urządzenie.
Dlaczego to ważne? 12-miesięczny okres gwarancyjny to dodatkowe korzyści dla posiadacza iPhone’a. W przypadku problemów z działaniem smartfonu, będziesz mogła/mógł zwrócić się do Apple w celu naprawy iPhone’a.
3. W sklepie czy u operatora
Jeśli jesteś zdecydowana/y na zakup nowego iPhone’a, to warto zastanowić się czy korzystniej będzie dla Ciebie kupić go w sklepie czy u któregoś z operatorów.
W sklepie
Zakup nowego smartfonu od Apple w sklepie daje nie tylko gwarnację otrzymania iPhone’a objętego gwarancją, ale także pozbawionego SIM locka czyli systemowej blokady kart SIM niektórych operatorów.
Wiele sklepów oferuje również sprzedaż ratalną, co pozwala zmniejszyć koszta zakupu nietaniego przecież sprzętu. Raty w różnych konfiguracjach oferują zarówno autoryzowani dystrybutorzy sprzętu Apple na Polskę tacy jak Cortland czy iSpot jak i wielkie sieci handlowe znane z galerii handlowych.
U operatora
Można także skorzystać z usług jednego z polskich operatorów sieci komórkowej. Wielu polskich operatorów oferuje sprzedaż smartfonów Apple w różnych modelach dystrybucji.
Jednym z nich jest możliwość zakupu iPhone’a na abonament. Opłata za smartfon jest wówczas rozliczana ratalnie, tj. doliczana do miesięcznych opłat za abonament u operatora. Inaczej mówiąc, jeśli zdecydujesz się na ofertę u operatora XYZ, u którego abonament kosztuje np. 100 zł, to do comiesięcznego rachunku będziesz musiał/a doliczyć np. 150 zł opłaty za iPhone’a.
Wadą zakupu iPhone’a w ofercie abonamentowej może być obecność SIM locka, czyli systemowej blokady uniemożliwiającej korzystanie z kart SIM innych sieci niż ta, z którą podpisałaś/eś umowę abonamentową.
Polscy operatorzy oferują także możliwość zakupu iPhone’ów bez korzystania z oferty abonamentowej. Smartfony Apple można u wielu z nich nabyć zarówno uiszczając jednorazowo opłatę za smartfon, jak i wziąć go w systemie ratalnym, tak jak w sklepie.
4. Z komisu lub aukcji internetowej
Być może zastanawiasz się jak tanio kupić iPhone’a i wolisz jednak zakupić używanego iPhone’a z komisu GSM lub na którymś z popularnych portali aukcyjnych. Zaletą zakupu w taki sposób jest niższa cena iPhone’a, wadą z kolei brak gwarancji producenta i trudny do zweryfikowania stan techniczny smartfonu.
Istnieją jednak sposoby, dzięki którym możesz ograniczyć ryzyko zakupu niewłaściwego iPhone’a.
IMEI
International Mobile Equipment Identity (IMEI) to unikalny dla każdego egzemlarza telefonu komórkowego i smartfonu numer pozwalający sprawdzić pochodzenie urządzenia. Dzięki niemu możesz się dowiedzieć czy interesujący Cię iPhone nie został skradziony czy zgłoszony jako zgubiony.
IMEI sprawdzić można wpisując numer *#06# lub wchodząc w Ustawienia >Ogólne >To urządzenie. Jest to 15-cyfrowy kod, który można wpisać np. na tej stronie: https://checkcoverage.apple.com/pl/pl/;jsessionid=m4HyXtWQMlVDxYxlBvhTQgV66LkfkLqPHNBC6lzvYH1znZFKnV3t!-1137412105 i sprawdzić pochodzenie smartfonu.
Jeśli to możliwe, warto porównać IMEI z telefonu z tym z pudełka. Numer ten można znaleźć na jego spodzie.
Jeśli nie masz możliwości samodzielnego sprawdzenia IMEI a sprzedawca nie chce podać Ci tego numeru, może to oznaczać, że ma coś do ukrycia i lepiej od niego nie kupować iPhone’a.
Dodatkową korzyścią sprawdzenia IMEI na tej stronie jest także możliwość dowiedzenia się, czy iPhone’owi, który Cię interesuje przysługuje jeszcze okres gwarancyjny.
Znajdź mój iPhone
Znajdź mój iPhone to wbudowana w system iOS funkcja umożliwiająca odszukanie zgubionego lub skradzionego iPhone’a. Dzięki niej można zdalnie zablokować smartfon uniemożliwiając tym samym dostanie się do jego zawartości takich jak zdjęcia czy kontakty niepowołanym osobom.
Przed zakupem używanego iPhone’a warto upewnić się, że sprzedający dokonał dezaktywacji tej funkcji. Jeśli tego nie zrobił, nie będziesz mogła/mógł zalogować się na konto Apple swoim Apple ID, co znacznie zmniejsza funkcjonalność iPhone’a. Nie będziesz mogła/mógł skorzystać z firmowych usług Apple, takich jak iCloud czy iMessage.
By dowiedzieć się, czy funkcja ta jest aktywna, należy na stronie www.icloud.com wpisać numer IMEI.
Jeśli okaże się, że Znajdź mój iPhone działa a sprzedawca nie może lub nie chce zdjąć blokady, zrezygnuj z zakupu u niego.
SIM lock
Przy zakupie używanego iPhone’a warto również zwrócić uwagę na to czy nie posiada on blokady kart SIM wybranych operatorów. Ewentualne istnienie takiej blokady może być problemem, jeśli posiadasz kartę SIM innego operatora. Może być kłopotliwe, także gdy zechcesz sprzedać tego iPhone’a.
Ponieważ Apple nie pozwala na znakowanie swoich smartfonów, istnienie SIM locka można sprawdzić na dwa inne sposoby.
Pierwszym sposobem jest wejście w Ustawienia > Sieć komórkowa. Jeśli widać sekcję Sieć komórkowa danych, to ten iPhone jest prawdopodobnie bez SIM locka. Jednak metoda ta nie daje stuprocentowej skuteczności.
Drugi sposób jest znacznie pewniejszy, ale także znacznie trudniejszy do wykonania. Polega on po prostu na wkładaniu kart SIM różnych operatorów i próbach wykonywania połączeń.
„Nowy iPhone”
Być może sprzedawca mówi Ci, że sprzedaje nowego iPhone’a w atrakcyjnej cenie. To także możesz łatwo sprawdzić.
Wejdź kolejno w Ustawienia > Ogólne > To urządzenie i przejdź do sekcji Model.
W sekcji tej znajdziesz identyfikator modelu.
M – Nowy iPhone.
F – Używany iPhone poddany certyfikowanej odnowie firmy Apple.
N – Zamiennik wadliwego otrzymany za pośrednictwem zgłoszenia serwisowego.
P – Nowy, ale spersonalizowany przy pomocy grawerowania laserowego. Jest to usługa oferowana przez Apple.
Stan techniczny
Jeśli to możliwe, warto sprawdzić stan techniczny iPhone’a. Niestety, nie wszystkie ewentualne wady będą widoczne. W wielu aspektach musi polegać wyłącznie na uczciwości sprzedawcy. Na szczęście możemy sprawdzić sami coś więcej niż stan ekranu lub obudowy.
Bateria
Pierwszą z tych rzeczy jest bateria. Apple deklaruje, że maksymalna pojemność baterii w iPhone’ach spada do 80% po około 500 cyklach ładowania. Oznacza to, że przeciętny użytkownik może zauważyć spadek pojemności (a co za tym idzie czasu działania) po około 1,5 – 2 latach użytkowania smartfonu.
Kondycję baterii można sprawdzić w systemie wchodząc kolejno w Ustawienia > Bateria > Kondycja baterii w sekcji Maksymalna pojemność. Jeśli widoczna wartość to 60% lub mniej, oznacza to, że bateria jest stara i nadaje się tylko do wymiany.
Kontakt z cieczą
Warto sprawdzić także czy iPhone nie został kiedyś zalany. Jeśli wylany został na niego jakiś płyn, to iPhone nie będzie objęty 12-miesięczną gwarancją Apple.
Wskaźnik zawilgocenia (LCI) znajduje się z boku obudowy iPhone’a. Aktywuje się on po kontakcie z cieczą. W większości modeli iPhone’ów znajduje się on z lewej strony obudowy.
Jeśli smartfon nigdy nie został zalany, wskaźnik będzie biały lub srebrny. Jeśli jednak miał w przeszłości kontakt z cieczą, wskaźnik będzie czerwony.
Pochodzenie
Kolejną ważną kwestią jest kraj pochodzenia iPhone’a. Z zakupem smartfonu z egzotycznego źródła może wiązać się wiele problemów, które znacznie utrudnią lub zupełnie uniemożliwią korzystanie ze smartfona.
Najlepiej byłoby, gdyby upatrzony przez Ciebie iPhone pochodził z dystrybucji polskiej lub szerzej – europejskiej. Dzięki pochodzeniu z naszego kraju czy regionu możesz mieć pewność, że iPhone będzie obsługiwał właściwe pasma sieci komórkowej, LTE czy WiFi.
Kolejnym problemem może być blokada SIM lock. O ile zdjęcie SIM locka przez krajowego operatora nie stanowi większego problemu, o tyle nie ma możliwości zdjęcia tej blokady przez operatora z dalekiego kraju. Pamiętaj, że SIM lock pozwalający na działanie tylko kart SIM T-Mobile nie musi oznaczać polskiego T-Mobile, a np. amerykańskiego.
W przypadku zakupu iPhone’a z dalekiego kraju, np. Chin trzeba się liczyć także z tym, że Apple może nie uwzględniać jego gwarancji. Wiele ofert rzekomo nowych smartfonów Apple dotyczy w rzeczywistości odnawianych egzemplarzy pochodzących z Azji.
Co zrobić, gdy zakupiony iPhone nie spełnia Twoich oczekiwań? Wiele problemów związanych z nieprawidłowym działaniem iPhone’a pomoże Ci rozwiązać serwis iPhone.
Z jakiego serwisu skorzystać?
Jeśli nowy lub używany iPhone nie działa prawidłowo, udaj się do Apple Fix. Jest to pogwarancyjny serwis iPhone i innych urządzeń Apple.
Dlaczego warto wybrać ofertę Apple Fix?
1. Tylko Apple
Apple Fix specjalizuje się w naprawach tylko sprzętu Apple. Doświadczeni technicy znają od podszewki wszystkie modele iPhone’ów, dzięki czemu szybko znajdą usterkę i ją naprawią.
2. W całej Polsce
Dodatkowym atutem Apple Fix jest usługa naprawy wysyłkowej. Po wypełnieniu formularza na stronie, serwis zamówi wprost pod Twoje drzwi kuriera, który zabierze smartfon do serwisu.
Tam iPhone zostanie sprawdzony a następnie dostaniesz informację zwrotną o ewentualnych kosztach naprawy. Smartfon zostanie zreperowany dopiero po akceptacji kosztów!
3. Pewność
Każdy sprzęt wysyłany kurierem jest ubezpieczany przez serwis Apple Fix do deklarowanej wartości przesyłki. Dzięki temu możesz mieć pewność, że nie tylko Twój iPhone, ale i jego wartość jest w dobrych rękach.
4. Gwarantowana jakość
Apple Fix daje także gwarancję wykonywane naprawy. Długość gwarancji zależy od charakteru naprawy.
5. Wiarygodni dostawcy
AppleFix współpracuje wyłącznie ze sprawdzonymi dostawcami części zamiennych do sprzętu Apple.